Beginnen met krachtsport

Voor je met krachtsport gaat beginnen moet je eerst je doelstellingen bepalen. Wat wil je met de krachtsport bereiken? Simpelweg beginnen met trainen en beter eten helpen je wel aan een beter figuur, maar na verloop van tijd kunnen de resultaten tegenvallen en kan de motivatie om te gaan trainen afnemen. Meestal doorloop je de volgende fasen:

De eerste weken
Je zult na het trainen waarschijnlijk spierpijn
hebben. Dit komt omdat je spieren hebt belast,
die je eerder nooit op een dergelijke manier hebt uitg
edaagd. Die spierpijn is een signaal van herstel. Door je spieren te belasten, beschadig je ze. Die schade is niet erg, integendeel: je spieren gaan erdoor groeien. Het overbelaste eiwit in de spier wordt opgeruimd en vervangen door nieuw, sterker eiwit. Na de spierpijn heb je dus iets sterkere en grotere spieren. Om spierpijn te verminderen en stijve spieren te verlichten kan het gebruik van magnesium helpen.

Na een maand
Er is al een hoop veranderd in je lichaam. Je merkt dat de spierpi
jn na het sporten een stuk minder is. Dus je conditie gaat vooruit en je hebt meer kracht. Je spieren en pezen zijn namelijk sterker geworden. De basis ligt er, ook al zie je in de spiegel misschien nog weinig verandering.

Na een kwartaal
Als je goed hebt getraind, ga je nu al iets zien aan je lichaamsvorm. Je armen en borst zijn al wat sterker en strakker. Om de groei door te zetten, is nu het moment om je trainingsschema te veranderen. Je moet je spieren af en toe 'verrassen' met andere oefeningen. Spieren wennen namelijk snel aan regelmatige belasting. Vraag je trainer om een ander schema met nieuwe en zwaardere oefeningen.

Bij krachtsport kan het voorkomen dat je op de weegschaal in kilo's aankomt. Laat je daardoor niet ontmoedigen. Als je intensief sport zul je vetmassa kwijt raken en omzetten in spiermassa. De extra kilo's zijn dan spieren. Perfect toch?
Met meer spiermassa verbrand je meer calorieŽn. Niet alleen tijdens het sporten, maar ook in de rustperiodes tussen de sportmomenten in. De vetverbranding gaat namelijk nog door in de spieren, omdat spierherstel energie kost. Mensen die aan krachtsport doen, winnen aan spiermassa en zullen daardoor niet afvallen. Ze krijgen een gezondere lichaamssamenstelling bij hetzelfde, of misschien zelfs een hoger gewicht. Ze verliezen namelijk vetmassa en kweken meer spiermassa.

Na verloop van tijd zul je merken dat je aan je plafond zit. Hoe hard je ook traint, je komt eigenlijk niet verder. Je komt terecht in de zogenaamde 'gemakszone'. De sleur van steeds dezelfde Fitness oefeningen doen met hetzelfde aantal sets en herhalingen, waardoor je weinig opmerkelijke resultaten zult boeken. Hier kunnen een nieuw trainingsschema en voedingssupplementen je weer een stap verder helpen.

terug naar krachtsport.